När konsumtionen blir snårig

31 januari 2020 Mikael Barani
När konsumtionen blir snårig

Tittar man tillbaka på det så inser man att det pågår en strax över två månader lång handelshögtid i samhället. Starten sker i och med Black Friday i slutet av november som drar igång julhandeln genom december. Redan före jul brukar vissa dra igen med mellandagsrean och sedan följer den så kallade januarirean. 
Två månader av deals, som sagt.

Vill man utveckla det hela så kör vissa även med vinterrea som har sin start någonstans där kring mellandagarna och sedan fortsätter över hela vintern.

Det finns med andra ord gott om tillfällen att öppna plånboken och shoppa loss. Speciellt i dessa tider med så enkla betallösningar som erbjuds. Ibland känns det faktiskt nästan för lätt, och frågan är om inte många hamnar i ekonomiska trångmål på grund av detta.

En annan baksida med det hela är att denna tillgänglighet till shopping även öppnar upp för många mer eller mindre oseriösa aktörer. Hur ofta har du inte klickat runt på en random nätbutik, hittat bra priser och sedan stannat till en stund. Ska man verkligen klicka på ”köp” här och eventuellt ge affären sina kortuppgifter?
Hur vet du att den faktiskt håller vad den lovar?

Nu finns det ju en utbyggd bransch för att betygsätta affärer. Är det många som skriver att butiken i fråga är en oseriös aktör så gör man nog bäst i att låta bli att beställa. Speciellt om det gäller utlandet då det kan bli bökigt att styra upp med returer.

Skulle det bli så trist att du beställde något större från utlandet, säg en omfattande mängd vitvaror, och det inte alls blir som du tänkt dig så kan du alltid få juridisk hjälp för att lösa frågan. Advokatfirman O&P i Göteborg hittar du på https://advokatfirmanop.se/sv, och juristerna här tillhandahåller tjänster inom just konsumentjuridik och har lång erfarenhet inom ämnet.

 

Fler nyheter