Hur lojala är dina kunder?

23 april 2020 jonas olsson
Hur lojala är dina kunder?

Som företagare är kunderna det viktigaste du har – utan kunder som köper dina produkter och tjänster har du ingen inkomst. Att vårda de kunder du har så de är nöjda och kommer tillbaka är galet viktigt. Och ju oftare de kommer tillbaka desto bättre. Samtidigt bör du hela tiden locka in nya kunder och utöka din publik. Det ena får inte ta musten ur det andra varför det är en smart grej att jobba med en kundklubb. Låt dina kunder välja dig för att du erbjuder mer – än konkurrenterna.

 

Hur ska man tänka?

Genom att skapa en riktigt bra kundklubb kring ett medlemskap och ett kundkort (fysiskt eller virtuellt) så kan du med hjälp av sparad information såsom e-post och mobilnummer skicka skräddarsydda erbjudanden som bygger kundlojalitet. Du bör även ha någon form av poängsystem i din kundklubb så att kunderna tjänar på att handla ofta och mycket. När du ger kunderna en känsla av att de får mer tillbaka ju mer de handlar så har du lyckats. Du är sällan ensam om att starta en kundklubb så sondera marknaden och se vad konkurrenterna gör – gör något bättre.

 

 

Marknadsundersökningar 

Vad saknar dina kunder som du kan erbjuda eller tillhandahålla och som rimmar med din verksamhet? När du vet vad de önskar tar du fram tilltalande erbjudanden – spana gärna på vad helt andra branscher gör för inspiration. För att hantera kundlojalitet finns mjukvaror och leverantörer som tillhandahåller olika tjänster för kundklubbar så som https://www.inspirationcompany.se/. Genom att samla alla dina data i ett sådant system har du full koll på vilka erbjudanden som tilltalar vilka kunder och vad som triggar till fler besök och flerköp. Vilken typ av varor är de beredda att betala för och vad vill de få som bonus? Bygg din kundklubb med start idag och uppnå en högre kundlojalitet.

Fler nyheter